PM: Påmeldinger fra hele verden

Alle kontinenter er representert blant søkerne til årets internasjonale Edvard Grieg pianokonkurranse i Bergen.

Til sammen er 45 unge pianister påmeldt til ”The International Edvard Grieg Piano Competition”,  som blir arrangert i Edvard Griegs egne omgivelser på Troldhaugen i Bergen 1.–8. september i år.

Det er et høyt søkertall tatt i betraktning at deltagerne har hatt relativt kort tid på å øve inn et krevende program. De påmeldte kommer fra hele tjue land og alle kontinenter er representert. Juryen kan også røpe at seks av søkerne er fra Norge.

– Vi har fått inn sterke kandidater med særdeles imponerende meritter. Det er inspirerende og vi gleder oss om mulig enda mer til september, sier Ingrid Røynesdal, avdelingsdirektør ved Edvard Grieg Museum Troldhaugen og konkurransens leder. Hun mener søkerlisten lover godt for en konkurranse på et høyt internasjonalt nivå.

Deltagerne presenteres i juni
Alle søkerne har sendt inn opptaksprogrammet via video og i løpet av en prekvalifisering denne uken vil en jury plukke ut 30 deltakere som får komme til Bergen og delta i konkurransen. De utkårede blir offentliggjort i starten av juni.

”The International Edvard Grieg Piano Competition” er åpen for alle pianister født i perioden 1979–1995. Konkurransens innledende runder finner sted på Edvard Grieg Museum Troldhaugen, mens finalen spilles sammen med Bergen Filharmoniske Orkester i Grieghallen 8.september. Publikum inviteres til å overvære konkurransen, og alle innledende runder har gratis inngang. I juryen sitter blant andre Leif Ove Andsnes, Kanadiske Marc-Andrè Hamelin, det unge stjerneskuddet Sa Chen fra Kina og som juryformann, Einar Steen-Nøkleberg.

Les mer på www.griegcompetition.com